"Onze zorg is u zo goed en zo snel mogelijk te behandelen."

Eenvoudige oefeningen om uw bloedsomloop te stimuleren

De volgende oefeningen zijn gericht op het verbeteren van de veneuze circulatie, waardoor uw klachten kunnen verminderen.
Op het ziekteproces zelf hebben zij echter geen invloed.

Oefening A.

1. Op de rug gaan liggen met de handen onder de nek en de benen gestrekt.


2. De bovenbenen zoveel mogelijk naar de onderbuik brengen en daarbij afwisselend de ene en de andere voet naar het plafond richten en het gestrekte been langzaam naar de grond brengen.

Deze oefening 10 tot 20 keer uitvoeren.

Oefening B.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen verhoogd.

2. De tenen afwisselend zoveel mogelijk buigen en strekken.

Deze oefening een halve minuut uitvoeren.

Oefening C.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen verhoogd.

2. Met de voeten vanuit het enkelgewricht circelvormige draaibewegingen maken, eerst in de ene en daarna in de andere richting.

Deze oefening een halve minuut uitvoeren.

Oefening D.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen verhoogd.

2. Afwisselend de toppen van de tenen maximaal naar voren en naar achteren brengen.


Ook deze oefening voor elk been 10 keer uitvoeren.

Oefening E.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen verhoogd.

2. De bovenbenen zo ver mogelijk naar de buik toe brengen en de voet met de hand
vastpakken. Daarna het been naar het plafond toe strekken terwijl u de handen langs de enkel, de kuit en het bovenbeen laat glijden waarbij u met de handen een lichte druk uitoefent.

Deze oefening voor elk been 10 keer uitvoeren.

Oefening F.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen verhoogd.

2. Een klein kussen tussen de voetzolen plaatsen en daarop een langzaam stijgende
druk uitoefenen terwijl de benen gestrekt blijven zodat het bekken en de onderbuik worden opgetild.

Deze oefening 5 keer herhalen waarbij langzame spierspanning en ontspanning belangrijk is.

Oefening G.

1. Op de rug gaan liggen, met de benen kruislings verhoogd.

2. De benen tegen elkaar aandrukken en ook hier de spierspanning en ontspanning langzaam laten verlopen.

Deze oefening 5 keer herhalen.

Tot slot is een goede oefening om de kuitspieren te verstevigen:op blote voeten lopen, afwisselend op de tenen en op de hakken lopen met de tenen flink omhoog. (Dit moet echter wel op een stevige ondergrond gedaan worden.)